En ole vielä selvittänyt miten kierrätän vanhan vääntyneen
teflonpaistinpannun. Se odottaa roskakaapissa, että YritysX ilmoittaa lehdessä,
että: tuo vanha paistinpannusi kiertoon, saat alennusta, kun vaihdat/ostat
uuden, jonne sen sitten ”muka hyvällä omallatunnolla” veisin, sivusta,
vaihtamatta. Ajatellen, että pannu sitä kautta hoituu luotettavasti jatkokäsittelyyn.
Asioita, joiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä. (Klikkaa kuvat selvyyden saamiseksi isommaksi) |
Kävin viikolla kierrätyskeskuksessa ja olen sen jälkeen väännellyt mielessäni ajatuksia ympäristöstä ja ihmisestä, kolminaisuutta, johon liittyy kierrätys, työttömyys ja asiakas.
Kierrätyskeskuksien toiminta perustuu melko täysin ns.
ilmaisen työvoiman käyttöön. Arvostammeko ympäristöämme niin paljon, että tästä
tärkeän työn hoidosta ei makseta ns. oikeaa palkkaa ja ihmiset eivät ole
oikeassa työsuhteessa. Kärjistetysti tarpeettomat tavarat voidaan viedä
kierrätyskeskukseen ja unohtaa, samoin kuin siellä työskentelevät ihmiset. Toiminnassa
on vastuu ja velvollisuudet, olematta vastuuta ja velvollisuuksia.
Miten kolminaisuus ympäristö - kierrätyskeskus - asiakas käytännössä parhaiten toiminnallisesti ja tarjonnallisesti toimii? Miten yhteys näiden kolmen välillä toteutuu? |
Onko kierrätyskeskus kestävää kehitystä? Joka osaltaan? Jos kierrätyskeskukseen kuuluu työpajatoiminta ja kun
kädentaito-osasto tekee tuotteita myyntiin kierrätysmyymälään, on toiminnassa
suuria ristiriitoja:
-Tuotteita tehdään ns. ilmaiseksi myyntiin.
-Tuotteet eivät välttämättä vastaa kysyntää (tarpeeseen
tekeminen), tai edusta kierrätystä (poista ympäristöhaittoja), ja suurin
ristiriita: on kiva tehdä, ei ole sama asia kuin, että asiakas ostaa. Eri tavoitteet,
eivät aina kulje käsi kädessä, vaikka pitäisi: tehdä tuotteita
kädentaidollisesti hyvinvointiperiaatteella itsetuntoa nostaen ja tehdä tällä
periaatteella myyntiin tuotteita… ei aina toimi. Miten hyvin esimerkiksi kankaiset
vessapaperirullalokerikot kamalista kangaskuoseista tehden siirtyvät
kuluttajille? On kiva tehdä ja oppia, mutta…
Aina ei kannata tehdä asioita siksi, että niin on aina
ennenkin tehty. Yhtälö toimintatapakulttuuri+myynti ei aina toimi. Kaikkia ”pääsiäistipuja”
ei kannata tehdä, jos ne eivät ole kauniita ja niillä ei ole käyttötarkoitusta.
Kaikki tekeminen ei sovellu myyntituotteeksi vaan on luovien voimien
väärinkäyttöä, jolla kuormitetaan myös tilaa ja asiakasta. Esimerkiksi verraten
-Kädentaitojen kokeilukulttuuria, tekemistä ja oppimista varten on luotu kansalaisopistotoiminta,
jossa koetaan tekemisen ohella vuorovaikutusta, eikä tähdätä asioiden myyntiin,
vaan oman tekemisen ja kehittymisen arvostamiseen, nykyisin myös ympäristöasiat
huomioon ottaen. Tämä ei ole toiminnan puolesta puhumista, vaan vertaus, että samoja asioita
voidaan tehdä vaihtoehtoisesti erilaisissa ryhmissä, soveltuvammin...
Palataan sekavasti esitettyjen ajatusten seasta takaisin kierrätyskeskukseen.
Mitä asiakas/kuluttaja/ihminen haluaa, hakee, kun tulee kierrätyskeskukseen? Tavaraa, joka vastaa hänen tarpeeseensa, ja jonka hän mielummin haluaa olla käytetty, kierrätysmateriaaleista tehty, koska ei haluaisi ostaa ekologisesta syystä uutena? Jotain
mitä ei muualta saa? Kestävää vanhaa kaunista laatua? Jotain mitä ei osannut
tullessaan edes ajatella? Tuotetta (tekstiilituotetta) jossa yhdistyy kierrätys, yksinkertainen käyttötarkoitus, toimivuus, käytännöllisyys, kauneus ja tuotteen poikkeava persoonallisuus ja sen sopivuus itselle ja omaan arvostuskenttään suhteessa hintaan ja siihen voisiko itse osata tehdä? Vai katseleeko
hän lähiajan kulttuuriperintöä muistellen omaa historiaansa ja voi hankkia
muistojensa ja historiansa turvallisuudentarpeen tueksi konkreettisen tavaran? Vai tuleeko hän sopimaan, koska hänen kodistaan tullaan noutamaan tuote pois, koska ei itse sitä pysty kuljettamaan sinne?
Yhteiskunnassa on ristiriitaisia arvomaailmoja päällekkäin,
lomittain, sivuttain. Kuka hakee/ostaa tämän vanhan lampun
kierrätyskeskuksesta? Miksi on alunperinkään tehty pölyä keräävä lamppu? Onko
se sähköturvallinen? Lamppu on isokokoinen, eikä sitä enää kokoamisen jälkeen
voi osittaa pienemmäksi kuljetusta varten. Toimivaa tuotesuunnittelua?
Kuluttaja käy siis kierrätyskeskuksessa sopimassa, että tämä
lamppu noudetaan hänen kotoaan, koska on ostanut uuden 800 euron
kierrätysdesignlampun. Paikanpäälle hänen kotiinsa saapuu seuraavan päivänä kaksi
hakijaa. (800 euroa on kierrätyskeskuksesta tulleen yhden lampunhakijan 2
kuukauden käteen jäävä rahasumma, tästä on siis vähennetty jo asumiskulut ja henkilö osallistuu kuntouttavassa työtoimintaan yhtenä päivänä viikossa. Näin vertailukohtana erilaisissa viitekehyksessä eläviin, sekä summan rimmatessa edelliseen.) Miksi keskus ottaa lampun vastaan? Pitääkö
kierrätyskeskuksen ottaa vastaan kaikki? Onko kierrätyskeskus vaikeiden
huonekalujen pääteasema? Onko se lastulevyn hautausmaa? Mitä kunnan ylläpitämän
kierrätyskeskuksen pitää tuottaa? Pitääkö? Miten alun perin saadaan ihminen
valitsemaan tuotteita, jotka edustavat kestävää kehitystä? Voisiko tuotteiden
ostamisesta lopultakin tehdä hieman enemmänkin hankalaa, ettei 70% ostetuista
tuotteista unohdu muutaman hetken jälkeen?
Erilaiset lähtökohtavalinnat. Kysymys ei ole siitä kumpi on parempi. |
Palataan alkuun ja tarpeeseen:
Kierrätyskeskuksessa ei kerrottu mihin vien vanhan
paistinpannun. Toivoisin, että Kierrätyskeskuksessa olisi saatavilla tietoa,
mihin esimerkiksi se viedään ja mitä sille tapahtuu. Yleensäkin: Voitaisiin
jonkun ohjelman avulla laskea, että jos ostaa 60 euroa maksavan tai 4 euroa
maksavan pannun, miten se kuormittaa ja onko näillä jatkokäsittelyssä eri
ominaisuuksia. Voisiko joltakin osin kierrätyskeskuksen kädentaitotyöstä
siirtyä tiedottamisen ja tiedonhakuisiin tehtäviin, joka hyödyttäisi lähiympäristöä ja sen kautta koko ympäristöä?
Kirjoittaja on jaloilla kävelevä kädentaidollinen ihminen,
joka arvostaa ympäristöä ja kädentaitoja, mutta haluaa miettiä mihin
lopulliseen ja loputtomaan kaikki väistämättä johtaa ja jonka omassa
toiminnassa on erittäin paljon opittavaa, muutettavaa ja kehitettävää. Hän esimerkiksi
vuosittain ostaa 4 euron paistinpannun, koska se muka taloudellisesti sopii
hänen toimintaansa kokonaisuutta ajattelematta.
Selvitykset esiintyvien käsitteiden osalta jatkuvat
seuraavissa jaksoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti