Karita kertoo:
Sarjassamme: Kukaan ei kuitenkaan taaskaan usko: Tyhjensin kissan kanssa uudenvuoden jälkeen VR:n sinisestä putkikassista loput kissanruokapurkit kaappiin. (Kassi ilmestyi ovelle osassa 3) Yksi purkki oli kevyt, se oli teipattu uudelleen kiinni ja jotain kolisi sen sisällä. Siellä oli Abloy-avain, jossa roikkui osoitelappu: Asemakatu 5 as 3.
Sarjassamme: Kukaan ei kuitenkaan taaskaan usko: Tyhjensin kissan kanssa uudenvuoden jälkeen VR:n sinisestä putkikassista loput kissanruokapurkit kaappiin. (Kassi ilmestyi ovelle osassa 3) Yksi purkki oli kevyt, se oli teipattu uudelleen kiinni ja jotain kolisi sen sisällä. Siellä oli Abloy-avain, jossa roikkui osoitelappu: Asemakatu 5 as 3.
Katsoin Googlesta: Talo sijaitsi reippaan sadan
metrin päässä linnuntietä, tyhjässä korttelissa, jossa ei enää kai asu ketään.
Sinne melkein näkyisi keittiön ikkunasta, jos vanha meijeri ei olisi edessä.
Kävin kissan kanssa lenkillä katsomassa taloa, mutta oli sen verran hämärää,
etten uskaltautunut talon sisäpihalle. Pörriäinen oli kyllä kovasti sinne
menossa ja sain kiskottua sen väkisin pois talon takaa.
Työkaverini Teija innostui
tulemaan mukaani, kun kerroin avaimesta ja kävimme talossa heti seuraavana
päivänä töiden jälkeen, tai oikeammin talon toisen päädyn asunnossa, joka
tarkoitti yhtä isoa hellahuonetta. Asunnossa ei ollut enää kuin pöytä ja tuoli
ikkunan edessä. Seinätapetin vaaleammista kohdista näki, missä muita huonekaluja
oli ollut. Pöydällä oli kasa pieniä pahvisia vanhoja junalippuja sekä Kelan
kirjekuori, jonka päällä oli nimeni. Sen sisällä oli kolme valokuvaa, jossa yhdessä oli kissa, toisessa kissa ja mies
ja kolmannessa mies nuorempana VR:n konduktöörin puvussa. Hän näytti komealta,
tämä herra Raide, nimi joka ovessa vielä oli. Kehystin kuvat lipaston päälle. Kissa tuijottaa niitä usein.
-Mikä avain tämä on? isä
kysyy, kun on käymässä.
-Se oli kissanruokapurkissa, vastaan: Se on herra Raiteen, kissanomistajan avain.
Näytän isälle Raiteen valokuvat ja kerron tarinan.
Se katsoo minua huolestuneesti ja ennen lähtöään se supattelee kuin itsekseen eteisessä jotain nuoremmista miehistä ja parisuhteen (miesten) olemassaolosta yleensä ja niiden vaikutuksesta terveyteen. No, se on lääkäri, sille kaikki on yhteydessä terveyteen tai 'tutkimukseen', ja pitäköön huolta vaan omasta 'terveestä' parisuhteestaan.
Seuraavana aamuna äiti
soittaa ennen kuin olen lähtenyt töihin. Se on keskustellut isän kanssa ja on
enemmän kuin huolissaan mielenterveydestäni ja on täysin varma siitä, että kissa,
tuo paholaisen eläin, on sekoittanut pääni ja että olen keksinyt tarinat omasta
päästäni. Sivulauseessa rivien välissä se sanoi, että se pelkäsi, että se
näkisi itseään minussa ja sanoi monta kertaa sanan: normaalimaailma. Ja ”kun
kaikki on niin hyvin mennyt tähän asti sun elämässä, niin skarppaa nyt, äläkä
puhu hulluja.” Hän on niin ajatellut, ettei enää 'tässä kohdassa' tarvitsisi olla näin paljon huolissaan, hänellä olisi juuri niin loistava luomiskausikin käynnissä, että mitään epämääräisiä asioita hän ei nyt kestäisi.
Töissä kerron Teijalle äidin
soittaneen ja olevan huolissaan. Nauramme.
-Äidit on mielenkiintoisia,
se sanoo ja kertoo oman äititarinansa:
-Mun on pakko kertoo tää
jollekin, kun mä nyt vasta tajusin sen yhtenä päivänä, kun joku taas kysy multa,
että koska meille tulee lapsia, että tik tik ja tak tak, kello tikittää. Mä aloin kuvitella, että musta tulis oikeesti äiti, mutten osannu. Sitten mä kelasin omaa äitiä, sillon kun mä oon syntyny... Ennen mun syntymää, sille tuli keskenmeno.
Ja kaikki laulaa yhdessä: ”Ykkönen yksin on paras sekä verraton. 'Tiki-tik-tak-tik-tak kello tikittää, paikalleen ei koskaan jää'. Kakkonen
aina saa kilpailussa hopeaa. 'Tiki-tik-tak-tik-tak kello tikittää, paikalleen
ei koskaan jää'. Kolmonen tietenkin saa vain pronssimitalin. 'Tiki-tik-tak-tik-tak
kello tikittää, paikalleen ei koskaan jää'. Nelonen häpeää jos se todistukseen
jää. 'Tiki-tik-tak-tik-tak kello tikittää, paikalleen ei koskaan jää'. Viitonen
vielä ei hurraa eikä huuda hei. 'Tiki-tik-tak-tik-tak kello tikittää, paikalleen
ei koskaan jää'. Kuutonen osoittaa myöskin puolta tusinaa. 'Tiki-tik-tak-tik-tak
kello tikittää, paikalleen ei koskaan jää'. Seitsemän, usko en, narraat korvat
heiluen. 'Tiki-tik-tak-tik-tak kello tikittää, paikalleen ei koskaan jää'. Kahdeksan
ennustaa ahkeruutta alkavaa. 'Tiki-tik-tak-tik-tak kello tikittää, paikalleen
ei koskaan jää'. Yhdeksän, ylhäinen, kelpaa seuraan kaikkien. 'Tiki-tik-tak-tik-tak
kello tikittää, paikalleen ei koskaan jää'. Kymmenen huippu on, merkki taidon
mainion. 'Tiki-tik-tak-tik-tak kello tikittää, paikalleen ei koskaan jää'.”
-Sinä vuonna niitten kaks
tuttavapariskuntaa oli jo saanut lapsen ja ne odotti omaansa ihan innolla. Se
oli jo aika pitkällä, kun se meni kesken. Emmä tiedä miten pitkällä. En oo
koskaan halunnu kysyä, tai tajunnu kysyä tai edes kysyny ja ihan sama... Mä
synnyin heti siihen perään, mutta aina sitä ’kuollutta’ surtiin, vaikkei sitä
koskaan ollu edes olemassa. Se oli jotenkin niin tärkee. Kun just se ois
haluttu. Mä synnyin tavallaan sitten niinkun kuolleena, puolikuolleena,
korvikkeena. Ei se ollu sama asia. Ne ei enää siinä kohdassa ees uskonu, että
kukaan elävä edes enää syntyisi.
-Kun mun veli synty viis
vuotta myöhemmin, niin sitä odotettiin, just sitä, eikä ketään muuta. Sen
jotenkin huomas. Kun mä synnyin ja olin pieni, tuntu et äiti koko ajan mietti
millanen se toinen olis ollu ja miltä näyttäny ja miten asiat tehny. Sille se
oli kaikki ne vaatteetkin tehnyt ja hommannut. Toisaalta se oli helvetin hyvä
juttu, et se kruununperillinen kuoli, niin mä sain olla aika rauhassa. Ei
kukaan oo ollu pahemmin kiinnostunut mitä mä teen. Mä oon ollu sinnepäin
semmoinen puolihuomaamaton ja puolikuollut. Veli on jatkuvasti ollu semmosen
kontrolloivan silmän alla. Niillä on joku ihme symbioosi, mitä mä en oo koskaan
tajunnut. Ne on niinkun jotenkin olemassa toinen toisilleen. Sitä on
mielenkiintoista seurata.
-Mun täti sano kerran, että
pidä sitten oikeasti puoliasi, kun sun äitisi kuolee. Et sun veli luulee, et
sille kuuluu kaikki, kun sille on aina kaikki kuulunut.
Sit Teija piti lievän tauon
ja sanoi: Mä en haluu tehdä lapsia. Mä en tee koskaan lapsia.
Sit se piti toisen
tauon ja näytti pelästyneeltä: Mä en oo kertonu tätä vielä Teemulle. Se vittu
kattelee koko ajan taloja ja asuntoja, joissa on enemmän makuuhuoneita, … kun sen
kavereilla on koko ajan häitä ja varpajaisia. Mä meinasin tehdä viimeks yksissä
Sannan ja Rikun häissä, niinku Sinkkuelämää-sarjassa, et väistän, kun se
morsiuskimppu tuli mua kohti, mutten Teemun takia kehdannu.
Se hengittää syvään ja puhaltaa pitkään ulos: Vittu, mitä paskaa, kun rupee ajatteleen liikaa. Vois vaan elää.
Se hengittää syvään ja puhaltaa pitkään ulos: Vittu, mitä paskaa, kun rupee ajatteleen liikaa. Vois vaan elää.
Kerrosjatalo-sarja on sarja
lyhyitä, elämänläheisiä kertomuksia kerrostalo(i)ssa asuvista ihmisistä,
eläimistä, elämästä ja kuolemasta ja taloissa tapahtuvista ilmiöistä. Kaikki on
sidoksissa jokaisen kokemiin, tietämiin ja tuntemiin asioihin. Joidenkin
esiintyjien tarinat jatkuvat seuraavissa jaksoissa, jotkut ovat
kertaluontoisia.
Tällä kertaa Kerrosjatalo-sarjan osa 5 vetää sunnuntain pyhittämiseen uudet muistisäännöt: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi", muotoutuu Karitan ja Teijan elämässä uuteen kuosiin. Kerrosjatalo osa 5 on elämänmakuinen ja syväluotaava, kuten 'Sana sunnuntaiksi' ikään. Osa 5 ilmestyi sunnuntaina 16.9.2018.
(Jotain keventävää ja epäoleellista: Unessa talo symboloi unennäkijää itseään, kehoa ja sisintä, persoonallisuuden eri puolia. Talo merkitsee turvallisuudentunnetta ja kuinka turvassa tunnet olevasi itseksesi. Eri huoneet kuvaavat eri kehon osia ja myös sisimmän ja ajatusmaailman osa-alueita. Talo kuvaa usein unennäkijän olemista. Talon ullakko voi edustaa päätä tai järkeä, piilotettuja muistoja, kun taas kellari merkitsee usein intuitiota ja alitajuista mieltä. Talon piha ja ulkoasu merkitsee usein sitä, millaiseksi itsesi näet ja miten muut näkevät sinut pintapuolisesti katsoen.)
(Jotain keventävää ja epäoleellista: Unessa talo symboloi unennäkijää itseään, kehoa ja sisintä, persoonallisuuden eri puolia. Talo merkitsee turvallisuudentunnetta ja kuinka turvassa tunnet olevasi itseksesi. Eri huoneet kuvaavat eri kehon osia ja myös sisimmän ja ajatusmaailman osa-alueita. Talo kuvaa usein unennäkijän olemista. Talon ullakko voi edustaa päätä tai järkeä, piilotettuja muistoja, kun taas kellari merkitsee usein intuitiota ja alitajuista mieltä. Talon piha ja ulkoasu merkitsee usein sitä, millaiseksi itsesi näet ja miten muut näkevät sinut pintapuolisesti katsoen.)
Seuraava osa 6: Usko, Toivo ja muut sukulaiset ja ystävät
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-6-usko-toivo-ja-muut.html
ja niin edelleen... seuraavien jaksojen linkit löytyvät aina jakson perästä...
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-6-usko-toivo-ja-muut.html
ja niin edelleen... seuraavien jaksojen linkit löytyvät aina jakson perästä...
Aikaisemmin esitetyt
Kerrosjatalo-sarjan kirjoitukset löytyvät:
Osa 1: Näkymättömiä ihmisiä (osa jossa ketään ei vielä näkynyt missään)
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-1-nakymattomia-ihmisia.html
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-1-nakymattomia-ihmisia.html
Osa 2: Naapurin rouvan vinkkipankki (Kun ensimmäinen ihminen pompsahtaa vierailulle)
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-2-naapurin-rouvan.html
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-2-naapurin-rouvan.html
Osa 3: Kop kop, kuka siellä (ja taas ollaan ovella)
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-3-kop-kop-kuka-siella.html
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-3-kop-kop-kuka-siella.html
Osa 4: Välikerroksia ja inventaarioita (tapansa kullakin-jakso)
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-4-valikerroksia-ja.html
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-4-valikerroksia-ja.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti