Kuolematutkija Tuomela (Tuonela) kertoo: Kuluvan vuoden kuolema-aihepiiriin
liittyen saan artikkeliaiheeksi, aihepiiriksi; Kuolema 100 vuotta sitten.
Haastateltavia ei enää ole hengissä. Yritän löytää katsantokannan, mitä ei olisi
käytetty, mutta aihe on pursunut koko 2018 vuoden kuin 'suihkulähde' erilaisin
yhdistelmin, näkökannoin, uusilla ja vanhoilla tutkimustiedoilla.
Kuolemaraja/takaraja (suomeksi deadline) lähestyy, mutta en ensimmäistä
kertaa osaa synnyttää tekstiä, edes aloittaa sitä mistään. En haluaisi ja
haluan olla poliittinen, en jaksaisi ja jaksan olla puolueellinen. Haluaisin
tappaa koko aiheen.
Katson omaa sukuhistoriaani ja katson itseäni. Kun menin ensimmäiselle
luokalle kouluun, opettaja oli entinen lotta ja suojeluskuntalainen, viimeistä
vuotta työssään ja hänelle ojennettiin ensimmäisen luokan opetus; meille osalle
keltanokista kuin noviiseille viritettynä ansana. Luokallamme oli fifty-sixty
työläisten ja ylemmän keskiluokan lapsia. Työläisten lapset istuivat koko
vuoden takariveissä, eivätkä saaneet pyynnöistä huolimatta tehdä yhtä ’hienoja’ käsitöitä kuin
eturivin lapset, tai saaneet yhtä paljon ohjausta esimerkiksi kuvaamataidossa. Jos olisi
vielä ollut sota-aika, oltaisiin kyllä päästy ensimmäisenä tykinruuaksi
eturiviin, toisin kuin nykyisin sanottaisiin; kermaperseet, joita ei siihen
aikaan ollut, ketään ei kuljetettu koulun ovelle, ei edes tiedetty mitä on mopoautotkaan, eikä kukaan ollut
ylipainoinen. Työläisen perusvelvollisuus on paikkansa 'kovalla työllä'
lunastaneiden, perimän kautta, eliittikarkureiden puolesta antaa vaikka
henkensä, jos ’voima’ pelkästään ei riitä.
En kouluun mennessäni tiennyt politiikasta mitään. Viikossa olin tajunnut
epäoikeudenmukaisuuden ja ihmisten eriarvoisuuden niin sanotun syntyperän
perusteella. Sain tahtomattani konkreettisen ensikosketuksen
’sääty-yhteiskuntaan’. Rotuerottelu oli lapsen silmin väärin ja
ei-hyväksyttävää. Typerää. Mutta ei sillä silloin ollut väliä, se ei
aiheuttanut mitään toimenpiteitä, sitä ei edes epäilty tai tajuttu, asiaintila
vain hyväksyttiin, kukaan ei nähnyt sitä. (Se on kuin ’kivakouluohjelma’, jonka
tulon jälkeen kiusaaminen vasta tulee mukaan.) Jos aikoo leikkiä jatkaa, on
sopeuduttava kulloinkin vallitseviin olosuhteisiin. Ei ollut mitään miituu- ja
juutuu -kampanjoita, somea tai edes vanhempainyhdistyksiä tai vanhempia, jotka
olisivat mitään halunneet edes tietää, siitä miten eriarvoista koulussa oli. Puolustuskyvyttömän
yksikön piti vain selviytyä eteenpäin omin voimin.
Lapsen silmin: Tämä entinen lotta, Rauha, oli sukupuoleton vimmaisesti
harmonia polkeva virsilaulaja, ja oli aivan mahdotonta, että hänellä oli
lapsia; Ne olivat varmasti syntyneet neitseellisesti: Hän = Se oli istunut
puolukkamättäälle kalevalatyylillä ja tullut raskaaksi, mutta puolukan on
pitänyt olla albinopuolukka, ei punainen. (Muutama vuosi eteenpäin ajatellen;
Ei tuollaisella 'naisella' edes voisi olla vittua.) Ja lapset on otettu siltä
sisäoppilaitokseen, koska hän on hyvin huono lasten kanssa, eikä ymmärrä
yhtään, että lapset ovat lapsia, eivätkä poliittisen toiminnan välikappaleita.
Oikea äiti hän ei voinut olla, sillä äidit ovat lasten puolella.
"Mörkö se lähti piiriin, tinttan, tanttan, tallal lei. Mörkö se lähti
piiriin, mörkö se lähti piiriin.
Mitähän se mörkö tahtoo, tinttan, tanttan tallal lei. Mitähän se mörkö
tahtoo, mitähän se mörkö tahtoo?
Mörkö se tahtoo [lapsen etunimi]n, tinttan, tanttan, tallal lei. Mörkö se
tahtoo [lapsen etunimi]n, mörkö se tahtoo [lapsen etunimi]n."
Johtajaopettaja oli vanha sodassa ollut kapiainen, joka myös suosi
parempiosaisten pentuja ja porvarillista kuria ja järjestystä. Jos et kuulunut
partioon, olit jumalankieltävien punikkien mukula, melko lailla tarpeeton,
jolle on turha antaa kallista aikaa. Jos kuulut eri 'uskontokuntaan' sinua voi
kiduttaa. Ihan sama mitä ja miten osasit, teit, yritit tai olit, samoja
numeroita ei tullut kuin niille toisille. Kunnolla silti oltiin, kun ei
tiedetty ja tajuttu, että voisi olla kurittomamminkin. Opettaja sai silti
syyttää varkauksista, vaikka oli itse hukannut tavaroitaan, eikä edes myöhemmin
pyytänyt anteeksi. Seurakunnan kerhossakin jo opetettiin, että pitää aina
pyytää anteeksi. Leikisti muka anteeksi saavat nekin, jotka ovat toista vastaan
rikkoneet, tahallaankin ja omasta tarvelähtöisyydestään. Uskovainen ei voi
ajatella 'ohi', sillä se on laumasta poikkeamista, puoluekurin
noudattamattomuutta, synniksi voisi sanoa, mutten osaa määritellä syntiä, enkä
koe siihen tarvetta ja mikä olen sanomaan yhtään mitään.
Eräänlaiseiseksi/erilaiseksi vastavedoksi tähän sopisi Christopher
Hitchensin lause kirjasta Jumala ei ole suuri, Kuinka uskonto myrkyttää kaiken:
"Meillä ateisteilla ei ole tarvetta kokoontua päivittäin tai viikon välein
tai jonain suurena tai suotuisana päivänä julistamaan hyveellisyyttämme tai
matelemaan ja rypemään kelvottomuudessamme."
Ei kukaan ole toista erinomaisempi. Aina on joku, joka osaa jonkun asian
paremmin ja/tai huonommin. Aina. Silti kukaan ei ole toista erinomaisempi, ei
edes tuntemaan itseään erinomaiseksi, siihenkin löytyy aina parempi
erikoisasiantuntija. Joka tapauksessa Kuoleman jälkeen kaikki ovat kuolleita.
Lapsi tuli vihaisena koulusta kotiin, heitti repun nurkkaan ja tilitti
viisi, kymmenen minuuttia. Äiti sanoi aina sen jälkeen, että olin samanlainen
kuin Emma-mummo. En tiennyt kuka Emma-mummo oli. Se oli kuollut. En tiennyt,
että sen nuorimmat siskot olivat kuolleet vankileirillä vuonna 1918, 18- ja 20
-vuotiaina. Ne oli kipattu ihmisroskana Hennalan tai Hämeenlinnan leirien
joukkohautoihin.
Muutettiin. Kaikki muuttui. Koulun jälkeen reppu ei enää lentänyt nurkkaan.
Uudessa koulussa kaikki olivat samanarvoisia, samalla viivalla, muutuit
torpparista talonpojaksi, itselliseksi, jolla oli ihmisarvo. Sait numerot sen
mukaan mitä osasit. Joka tapauksessa Kiitos Rauhalle poliittisesta herätyksestä,
mutta hänen sielulleen on turha toivottaa rauhaa.
… Mutta sitten vielä lukiossa oli vanhoillisia opettajia, jotka eivät
halunneet nähdä, että ’kuka tahansa’ voisi mennä yliopistoon. Vasta lukion
jälkeen kukaan ei käsittele sinua perhetaustasi perusteella, tiedä
perhetaustaasi, vaan olet ensimmäistä kertaa täysin omana itsenäsi. Joissakin
käänteissä parempiosaisten jälkikasvut yrittävät kitistä, että vanhempien tulot
vaikuttavat opintotuen määrään ja sen ei-saamiseen, mutta ohitat asian
ottamatta kantaa. Voit lopulta keskittyä ahmimaan (lukemaan) itseesi kaikkea
kiinnostavaa, eikä sillä ole mitään tekemistä rahan kanssa
(opiskelijabudjetilla mennään), voi opiskella, kyseenalaistaa ihan rauhassa.
Aika kulkee.
Tulee Mannerheim-animaatio.
"Camera Cagliostro´s
latest puppet animation "Far away from Ural" (dir. Katariina
Lillqvist) has aroused a huge cultural discussion in Finland.
The animation tells
about the cruel Finnish Civil war (1918) where fellow citizens were slaughtered
without any trial. What is more scandalous, the film hints that the holy man of
Finnish history - one of the responsibles in the war - Marshal C.G. Mannerheim
was possibly gay. The reactions show that the wounds of the war are still
there. The director's privacy has been threatened."
Kyllä se joku suakin kyykyttää...
Tulee Kansallisteatterin Tuntematon sotilas.
"Kristian Smedsin
Tuntematon sotilas on sellainen kulttuuritapaus, joka jokaisen tulisi
ehdottomasti nähdä. Niille jotka eivät alituisesti loppuunmyytyä esitystä pääse
paikanpäälle todistamaan, on Mikko Kuparisen loistava tv-taltiointi erinomainen
mahdollisuus todistaa tätä puhuttelevaa taide-elämystä. On hienoa nähdä, että
Suomessa osataan vihdoin tuottaa toimivia teatteritaltiointeja, jotka
mahdollistavat taiteenlajin siirtymisen yhä suuremman yleisön tietoisuuteen.
Kristian Smedsin Tuntematon sotilas onkin paras mahdollinen aloitus tällaiselle
hartaasti odotetulle kehitykselle, sillä se on sekä ajankohtaisuudessaan että
ajattomuudessaan niin valtavan puhutteleva ja ajatuksia herättävä teos, että
sen soisi kuuluvan yleissivistykseen -- Väinö Linnan alkuperäisteoksen rinnalla
sinne elokuvasovitusten yläpuolelle."
Alkaa kohdasta 2:29:
Tulee Suomi sata vee: Miten hieno maa meillä on, kaikilla on periaatteessa ihan hyvin, älkää valittako, on katto pään päällä ja varaa ostaa makaroonia, leipää ja muita edullisia hiilihydraatin lähteitä tai aikaa seistä leipäjonossa tai hakea kassi katukirkosta tai diakonia-avusta. Oma syysi, sinussa on vikaa, olet hankala jne, jos et pärjää.
Amerikkalaisesti kaikki on kiinni sinusta itsestäsi ja siitä, miten
intohimoisesti haluat itsesi kanssa pyrkiä eteenpäin, sillä maailma ei katsele
jälkijunaan jääneitä, ne ja he tavalla tai toisella pyyhitään kuvasta pois.
Jos sulla on 'Se', näytä sitä, niin me käytämme sinut siinä loppuun ja
unohdamme. Lupaamme unohtaa, otamme näet heti toisen tilalle, emmekä muista
kunnolla koskaan kenenkään nimiä. Sillä vain suuret elävät ikuisesti, kuvina
tai kauhuna.
Jeesus sanoo: "En minä puhunut teille leivästä." |
Ja sitten 2018. Punaiset liput nousevat. Valkoiset liput nousevat. Näen
mielessäni, miten huoltomies Kotilainen pystyttää pihaan lisää lipputankoja ja
nostaa ja tiputtaa päivästä toiseen lippuja puolitankoon. On yhtä kuuma kesä
kuin sata vuotta sitten. Maapallo kertoo, että sen puna- ja valkosoluarvot ovat
pielessä. Kotilainen kaivaa nurmikolle hautakuoppia ja pyyhkii hikeään.
Kun politiikka ja uskonto ovat keskenään liitossa, ei voi syntyä kuin
mielenkiintoisen kehittäviä ilmentymiä, joihin ei poliittisista ja
uskonnollisista syistä voi kajota, se on ennenkin nähty miten siinä käy, ja
siinä ei hyvin käy… ja kävi miten kävi… https://web.facebook.com/yleisradio/videos/293885858009514/
Raha ja 'Jumala' antavat luvan tehdä mitä vain; Määrittää myös sen mistä
kannattaa unelmoida -rajat, mitä haluta, jos aikoo kuulua joukkoon, mitä pitää
sen eteen tehdä, vaikka se olisi epäinhimillistä, epäterveellistä, sairasta, ...
Ihan sama, lupa on ylempää saatu. Taivaassa kaikki sitten ovat samalla
viivalla. Ihanko totta. (Hymiö, jossa vedet tulevat silmistä ja perseestä)
Joka vappu 'paikalliset' puhuvat empaattisen puheen muistomerkeillä ja
ampumapaikoilla ja pyrkivät samaan aikaan toisilla jaloillaan
kaupunginvaltuustoon, eduskuntaan ja kirkkovaltuustoon ja sitä kautta kohti ’sitten-onnellisuuttaan’.
Puheissa kaikki otetaan tarvitun ajan tasavertaisesti huomioon ja tehdään
maanpäällinen paratiisi.
-Kyllä sitä ihan taistelemaan lähdetään, sanoi Marjo äMkin.
Hitaat ja havut pois ladulta, perkele. Kun matka (ura) muuttuu pidemmäksi,
muitten hiihdosta on turha välittää mitään.
Luen, tutkin tilastoja, haluaisin löytää jonkun pitkän tikun, jota vetää ja
josta lähteä eteenpäin. Haluan istuttaa aivoni tuoreeseen multaan.
”Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tuleman”… Kerrosjatalo-sarja
palasi tällä kertaa jälleen taaksepäin katsomaan ihmistä peiliin ja peilin
taakse. Mitä muuta multaan istutetaan, kuin aivot, siitä kuulemme ehkä
seuraavissa jaksoissa. Artikkelin nimeksi muuten tulee: Täysi-ikäiset vuodet – Miten 1918
peilautuu nykypäivään. Siinä kerrotaan 2018 vuoden Emmasta, Martista ja
Martasta… Siinä puhutaan rakkaudesta ja ei puhuta.
Seuraava osa 24: Totuus löytyy kaurapuurosta löytyy:
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/10/kerrosjatalo-osa-24-totuus-loytyy.html
Lukuvinkkejä sadan vuoden takaa:
Äitienpäivänä 1918 – Nadeschda, Amanda, Martti 20 ja Martta 18- Porttilan perheen vaiheita Punkalaitumella
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/05/aitienpaivana-1918-nadeschda-amanda.html
Ida Maria Saarinen ja muita nuoria ja lapsia:
https://yle.fi/uutiset/3-10172943
Kerrosjatalo-sarjan aikaisemmat jaksot:
Osa 1: Näkymättömiä ihmisiä
Osa 2: Naapurin rouvan vinkkipankki
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-2-naapurin-rouvan.html
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-2-naapurin-rouvan.html
Osa 3: Kop kop, kuka siellä
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-3-kop-kop-kuka-siella.html
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-3-kop-kop-kuka-siella.html
Osa 4: Välikerroksia ja inventaarioita
ja.htmlhttps://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-4-valikerroksia-ja.html
Osa 5: Kissanruokapurkkeja ja muita avautumisia
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-5-kissanruokapurkkeja.html
ja.htmlhttps://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-4-valikerroksia-ja.html
Osa 5: Kissanruokapurkkeja ja muita avautumisia
http://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-5-kissanruokapurkkeja.html
Osa 6: Usko, Toivo ja muut sukulaiset ja ystävät
Osa 7: Kavereita ja karsintaa
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-7-kavereita-ja.html
Osa 8: Raiteita ja vetoketjuja
Osa 8: Raiteita ja vetoketjuja
Osa 9: Juostaan pois
Osa 10: Mikä sinusta tulee isona?
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-10-mika-sinusta-tulee.html
Osa 11: Liiketoimintasuunnitelmia ja kurssitoimintaa
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/09/kerrosjatalo-osa-11-liiketoimintasuunni.html
Osa 12: Ollako vai eikö olla. (Työnimellä 'Etelä-Romanian pakolainen')
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/10/kerrosjatalo-osa-12-ollako-vai-eiko.html
Osa 16: Tärkeintä on puutarhanhoito
https://mantanhistoriaploki.blogspot.com/2018/10/kerrosjatalo-sarja-osa-16-tarkeinta-on.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti